Tuesday, July 4, 2017

Krisis Kashmir Berpunca dari Kejatuhan Ajaran Buddha


Krisis Kashmir merupakan salah satu daripada isu yang meragut banyak nyawa, membazirkan masa, wang dan sumber kedua-dua republik India dan Pakistan sejak kemerdekaan dari empayar British.

Banyak peperangan yang pecah kerana isu ini namun masih belum kelihatan lagi jalan penyelesaian bagi isu ini. Wajar juga diberi perhatian bahawa asal usul masalah ini nampaknya timbul dari tercetusnya dua negara dari sebuah benua India yang satu pada tahun 1947.

Kebanyakan penduduk Kashmir sudah pun menganuti agama Islam sebelum penaklukan rantau Kashmir oleh maharaja Akbar pada 1557 M. Ia menjadi tempat bercuti musim panas bagi dinasti Moghul semasa pemerintahan maharaja Jahangir dan maharani Shahjehan. Nadir Shah kemudian menakluki Kashmir dan membawanya masuk ke dalam kerajaan Afghanistan pada 1639 M. 

Selepas penganut gerakan agama Sikh yang dipimpin oleh Guru Gobind Singh, Guru ke-10 dari Khalsa, satu dinasti Sikh telah diasaskan pula oleh raja Ranjit Singh di Punjab. Baginda turut menakluki Kashmir pada 1819 dan mengakhiri pemerintahan Muslim di Kashmir.
Komen aku di sini, nampak seperti pengarang rencana ini cuba untuk memberikan imej bahawa golongan Brahmin bertanggungjawab dalam kejatuhan ajaran Buddha serta perpecahan benua kecil India itu sendiri. 
Sumber: Ambedkar mengenai Kashmir

No comments:

Post a Comment