Sunday, September 23, 2018

Jinapanjara Gatha


Jinapanjara Gatha ini bermaksud Gatha Penakluk Kurungan dan ia bukan sebahagian daripada Tripitaka. Ia muncul dari sutra tua yang diterjemah dan digubah semula oleh Buddhacarya Toh Brahmaramsi, seorang bhiksu di empayar Siam yang hidup sekitar abad ke-17 M dalam pemerintahan dinasti Chakri.

Menurut lagenda, Yang Mulia Guru Toh ternampak dewa Mahabrahma Jinapanjara yang pernah berguru dengan Mahamogallana. Dalam lagenda juga, diceritakan bahawa Mahamogallana meninggal dunia akibat kemalangan menyebabkan beliau tidak dapat menjejaki baginda Sidddhartha Gautama. Mahamogallana hanya mampu sampai ke seberang sahaja iaitu pantai Nirvana terakhir. Hal ini pun terjadi kerana karma baik beliau semasa hayat lampau membantu beliau. Roh Mahamogallana menjelma dalam alam dewata.

Justeru, nama gatha ini diberikan nama sempena nama Brahma dalam alam dewata tempat roh Mahamogallana terjelma. Kematian akibat kemalangan ini disebut sebagai tai-hong dalam bahasa Siam. Ia adalah keadaan ajal seseorang itu akibat kemalangan, kecuaian termasuklah juga perbuatan membunuh diri. Dalam kes Mahamogallana ini, beliau meninggal dunia akibat terbunuh disebabkan karma lampau beliau sendiri.

Membaca gatha ini membantu seseorang itu mengelakkan mara bahaya, bencana dan juga makhluk-makhluk halus yang jahat. Yang menghalang bencana itu bukanlah gatha ini, sebaliknya dharma agung sendiri yang terkandung dalam diri seseorang itu. Bacaan ini cuma peringatan sahaja kepada empunya tubuh. Bacaannya dalam aksara rumi dan juga pengertian diberikan di sini.

Rujukan
  • Bacaan Jinapanjara Gatha tradisional (youtube)
  • Bacaan Jinapanjara Gatha moden (youtube)
Tarikh: 15 Nov 2013